Olemme puhuneet tämän syksyn aikana paljon, myös juuri kuulemassamme hyvinvointialuejohtajan katsauksessa, turvallisesta siirtymästä. Kuten johtaja juuri totesi, hyvinvointialueella tapahtuvaa käytännön toiminnan uudistamista ryhdytään kuitenkin toteuttamaan heti vuodenvaihteen jälkeen.

 

Olemme kaikki tietoisia siitä, että sosiaali-, terveys- ja pelastustoimen palveluita on uudistettava. Palvelutarpeet kasvavat, mutta lisää rahaa niiden järjestämiseen ei ole luvassa. Siksi emme voi viivytellä uudistuksen käytännön toimeenpanossa.

 

Tähän uudistukseen meille tarkemmat suuntaviivat antavat palvelustrategia, palvelutasopäätös ja palvelujen järjestämissuunnitelma. Nämä valmistuvat kuitenkin vasta ensi keväänä, ja niiden hyödyntäminen menee oletettavasti isoilta osin vasta ensi syksyyn.

 

Tästä syystä kysynkin, mitkä ovat hyvinvointialuejohtajan ja valmistelijoiden suunnitelman mukaan ne konkreettiset strategian mukaiset uudistukset, joita ensi vuoden ensimmäisellä puoliskolla tulemme näkemään? Onko uudistuksen valmistelu sillä tasolla, että meidän on realistisesti mahdollista toteuttaa mm. edellä kuulemassamme katsauksessa mainittu ensi vuodelle suunniteltu kunnianhimoinen kääntyneiden palvelurakenteen uudistaminen ja alueen asukkaiden hoitoon pääsyn vauhdittaminen?

 

Toinen tärkeä näkökulma vuodenvaihteen siirtymän jälkeiseen aikaan liittyy talouden seurantaan. Hyvinvointialueen talouden kuukausittainen seuranta kun tulee olemaan hyvin tärkeä osa ensi vuoden toimintaamme. Millaisilla keinoilla ja mekanismeilla taloutta lähdetään siis seuraamaan heti tammikuun alusta? Ja milloin aluehallitus ja valtuusto tulevat saamaan konkreettisesti nähtäväksi ja kommentoitavaksi pohjan tästä talouden seurantasuunnitelmasta?

 

Puheenvuoro aluevaltuuston kokouksessa 13.12.2022