Kiinasta on tullut suuri katukivien tuottaja. Kiinalaisia katukiviä käytetään myös Jyväskylässä, viimeisin kohde on ollut Yliopistonkadun saneeraustyömaa. Kiinalaista katukiveä Suomeen toimittaa mm. Lemminkäinen Oy.
Kiinan työoloista on tullut hälyttäviä tietoja. Tiedossa on, että maassa käytetään yleisesti lapsityövoimaa. Vasta heinäkuussa vapautettiin Shanxin ja Henanin maakunnissa jopa tuhat aikuista ja lasta, jotka oli pakotettu orjatyöhön hiilikaivoksissa ja tiilitehtaissa.
Ruotsissa useat kunnat lopettivat kiinalaisten katukivien käytön, kun paljastui, että miljoonat kiinalaiset kivityöntekijät ovat sairastuneet pölykeuhkoon puutteellisen työsuojelun takia. Suurista kaupungeista mm. Tukholma, Göteborg ja Uppsala ovat hankkimassa lisätietoa louhosten työoloista.
Hyvää luonnonkiveä on saatavana myös Suomesta, joskin siitäkin suuri osa valitettavasti kuljetetaan jatkojalostettavaksi Kiinaan. Jyväskylän seutu on aikanaan ollut kuuluisa mustasta graniitistaan.
Vihreä valtuustoryhmä esittää, että Jyväskylän kaupunki luopuu kiinalaisten katukivien tilaamisesta ja käytöstä niin kauan kuin kivien alkuperästä ja kivityöläisten olosuhteista ei ole täyttä varmuutta. Kivien rahtaaminen toiselta puolelta maapalloa on myös ekologisesti kyseenalaista.
Vihreä valtuustoryhmä kysyy kaupungin liiketoimintatoimialaa johtavalta apulaiskaupunginjohtajalta liikelaitos Altekin katukivien käytöstä seuraavaa:
1. Kuinka paljon kiinalaista kiveä Jyväskylässä on käytetty vuosina 2005-2007? Onko kaupungin yhdyskuntatoimen tilaamissa töissä käytetty EU:n ulkopuolella louhittua ja jalostettua kiveä?
2. Millaisissa oloissa Jyväskylässä käytettävät kivet louhitaan? Onko hankinnassa selvitetty käytetäänkö kivien tuotannossa lapsityövoimaa? Onko kivien tuotanto-olosuhteiden työsuojelu hoidettu asiallisesti niin, että työntekijät eivät altistu kivipölylle?
3. Mikä on kivien kuljettamisen ekologinen vaikutus?
4. Onko kilpailuttamisehdoissa huomioitu eettiset ja ekologiset seikat?
20.8.2007 Tuija Mäkinen