Takana on reilu puoli vuotta elämää eduskunnassa ja vuosi 2019 lähenee loppuaan. Syksyn aikana itse kansanedustajan työhön on alkanut löytyä rutiinia – vaikka päivän politiikassa onkin toisinaan myrskynnyt. Hallituskin ehti kertaalleen kaatua, mutta tunnelma on silti pysynyt hyvänä: Meillä on erinomainen hallitusohjelma, jota sekä Rinteen että Marinin hallitukset ovat systemaattisesti lähteneet viemään eteenpäin.

Puhumattakaan siitä, että varsinkin Marinin hallitus on rikkonut rytinällä tasa-arvon lasikattoja ja olemme saaneet myös paljon positiivista kansainvälistä huomiota!

Keskustelu julkisuudessa on toisinaan kuohunnut, mutta omalta osaltani olen etenkin Perustuslakivaliokunnan jäsenenä halunnut nostaa esille, että suomalaisella lainsäädännöllä on vakaa pohja perustuslaissa ja toisaalta olemme erittäin sitoutuneita noudattamaan kansainvälisiä sopimuksia – oli sitten kyse ihmisoikeuksista tai ilmastonmuutokseen liittyvistä sopimuksista.

Esimerkiksi al-Holin lasten tapauksessa meille Vihreille on ollut itsestään selvää, että lasten oikeudet ovat ensisijaisia. Osaltani toivon, että Ulkoministeriössä saadaan nyt rauha työskentelyyn, jotta lapset saadaan mahdollisimman pian Suomeen.

Toisaalta välillä tuntuu, että monet positiiviset muutokset jäävät huomiotta: Äänestimme tällä viikolla ensi vuoden talousarviosta ja istuimme pitkiä päiviä salissa. Meillä panostetaan ensi vuonna niin koulutukseen, tasa-arvoon kuin ilmastonmuutoksen torjuntaankin. Ihan lähiaikoina olemme myös kumonneet epäreilun aktiivimallin ja palauttaneet tasa-arvoisen oikeuden subjektiiviseen varhaiskasvatukseen.

Eduskunnassa päivistä merkittävin osa täyttyy erilaisista kokouksista, mutta syksyyn on mahtunut paljon myös muuta! Olen tavannut huiman määrän uusia ihmisiä: kansalaisia, lobbareita, viranhaltijoita ja yhteistyökumppaneita sekä Keski-Suomessa että Helsingissä. Kävin myös valiokuntien kanssa vierailulla Tukholmassa jopa kahteen otteeseen.

Tässä työssä oppii lähes joka päivä uutta ja on ollut ihana huomata, kuinka eduskunta on ollut avulias ja positiivinen yhteisö – siitäkin huolimatta, että istuntosalissa asiat välillä näyttävät toisenlaiselta.

Olemme avustajani Riikka Leinosen kanssa kotiutuneet hyvin taloon ja jotkut teistä ovat jo ehtineet vierailla meidän luonamme. Toivottavasti näemme taas keväällä eduskuntatalolla mutta myös Keski-Suomessa! Nyt me molemmat kuitenkin siirrymme pariksi viikoksi joululevolle.

Oikein ihanaa joulua ja onnellista uutta vuotta kaikille!

Bella Forsgrén
bella.forsgren@eduskunta.fi