Viimeisen vuoden aikana on Suomessa käyty kahdet eri vaalit. Keväällä 2021 teimme ennätyspitkän kuntavaalikampanjan, kun vaaleja lykättiin koronapandemian seurauksena. Kuluvan vuoden tammikuu ja ennätyslyhyt vaalityö puolestaan huipentui historian ensimmäisiin aluevaaleihin. Pitkää aikaa voimien keräämiseen ei ole taaskaan luvassa, sillä eduskuntavaalit ovat totta vain reilun vuoden päästä.

Aluevaaleihin lähdimme Keski-Suomen Vihreissä täydellä listalla – mukana oli eri alojen osaajia eri puolilta maakuntaa, ikääntyviä, keski-ikäisiä ja nuoria. Vihreänä joukkueena tehty sitkeä työ ja yhteinen ponnistus ansaitsee vielä kerran suuren kiitoksen ja helmikuinen ystävänpäivä on oiva tilaisuus juuri tähän.

Vaalit innostavat, tuovat mukanaan hyvää mieltä ja onnistumisia, mutta aina myös väsymistä – ja pettymyksiäkin.

Iloa ja motivaatiota tuovat meitä yhdistävät samat tavoitteet ja ajatukset siitä, miten yhdessä voimme muuttaa maailmaa oikeudenmukaisemmaksi ja kestävämmäksi. Tehtävää riittää, ja meitä kaikkia tarvitaan. Yhdessä tekeminen, tehtävien ja osaamisen jakaminen  sekä erilaisista näkemyksistä ja kokemuksista oppiminen ovat hyvä pohja vaikuttamiselle. Mikään yksittäinen puolue tai poliitikko ei voi yksin vaikuttaa siihen, mihin suuntaan tärkeissä kysymyksissä edetään. Menestyksekäs vaikuttamistyö vaatiikin kykyä kuunnella, neuvotella ja hakea kompromisseja yli puoluerajojen.

Viime viikkoina käyty kriittinen keskustelu viimeisimmän vaalitappion syistä ja kevään aikana etenevä puolueen poliittisen ohjelman uudistustyö luovat tärkeitä mahdollisuuksia yhteisen suunnan tarkentamiselle. Juuri nyt olemme kaikki uuden edessä. Hyvinvointialueen organisaatio rakentuu vauhdilla ja samanaikaisesti kuntien on muokattava omaa toimintaansa vastaamaan niitä tehtäviä, jotka jäävät edelleen kuntien hoidettavaksi. Muutoksessa on myös suuri mahdollisuus. Meitä Vihreitä toimijoita – yhdistysaktiiveja, jäseniä ja luottamushenkilöitä – tarvitaankin mukaan vaikuttamaan eri tavoin niin kunnissa kuin hyvinvointialueellakin yhteisenä tavoitteenamme sosiaalisesti, taloudellisesti ja ekologisesti kestävä Keski-Suomi.

Vihreät tarjoaa yhteisön, johon jokainen voi tulla sellaisena kuin on, pohtia maailman menoa omista lähtökohdistaan käsin ja löytää tukea laajasta yhteisen arvopohjan jakavien toimijoiden joukosta. Kukaan ei ole kaikkien alojen asiantuntija. Voimme jokainen oppia toinen toisiltamme. Yhdessä ideoiden, kuunnellen ja toimeen tarttuen pystymme muuttamaan maailmaa askel kerrallaan. Vahvistamalla osallisuutta voimme tarjota erilaisia vaikuttamisen paikkoja yhä useammalle.

Yhteisistä asioista huolen pitämisen rinnalla on tärkeää muistaa pitää hyvää huolta myös itsestään. Hieno talvi ja Keski-Suomen upea luonto tarjoavat mahdollisuuden virkistäytymiseen ja voimien keräämiseen meille jokaiselle mieluisalla tavalla.

Hyvää ystävänpäivää ja tapaamisiin!

Emilia Lakka

puheenjohtaja, Keski-Suomen Vihreät